Latvijas reģionos ir atšķirīga iedzīvotāju attieksme pret viltotu preču iegādi, vienlaikus visos reģionos vērojamas līdzīgas tendences iecienītāko viltoto preču veidos. Visvairāk tādu iedzīvotāju (12%), kuri pēdējā gada laikā ir apzināti iegādājušies viltotas preces, ir Latgalē, savukārt pretstats ir Vidzeme – apstiprinošu  atbildi snieguši vien 4% respondentu, noskaidrots Patentu valdes organizētajā iedzīvotāju aptaujā.

Aptaujā, kas jūnijā veikta kampaņas “Esi oriģināls – izvēlies oriģinālu!” ietvaros, noskaidrots, ka pēdējā gada laikā apzināti viltotas preces iegādājušies arīdzan 8% Rīgas un Kurzemes iedzīvotāji, bet Pierīgā un Zemgalē tas darīts 7% gadījumos.

Vienlaikus ar aptauju tika izpētīts sociālo mediju platformu sludinājumos pieejamais viltoto preču piedāvājums – tās ir plaši pieejamas gan reģionu sludinājumu grupās, gan arī vispārējā sludinājumu sadaļā, turklāt pārsvarā visām precēm ir norādīts, ka tās ir “kvalitatīvas kopijas” vai “analogi oriģinālam ražojumam”. Šādas atbildes tika sniegtas, sazinoties ar atsevišķiem pārdevējiem, neviens neatzina, ka prece ir viltota, bet gan ir “kvalitatīvi pakaļdarinājumi”, vai arī pat ir oriģināls, ko garantējot pie preces pievienotā etiķete, savukārt, cenšoties noskaidrot ko vairāk par preci, pārdevējs komunikāciju pārtrauca.

“Sociālajos medijos pieejamais viltoto preču klāsts un pārdevēju komunikācija vedina domāt, ka lielākā daļa neapzinās, ka tādā veidā pārkāpj likumdošanu un par to draud arī sods. Vēl lielāku neizpratni raisa atsevišķu sludinājumu portālu īpašnieku attieksme, pieļaujot pārdevējiem apzināti maldināt pircējus, norādīt, ka prece ir “replika”, lai gan patiesībā tas ir viltojums. Tāpēc mums ir ne tikai jāturpina izglītot, kā atpazīt viltojumus, bet gan arī kopā ar tiesībsargājošajām iestādēm mazināt šādu preču izplatību, tostarp skaidrojot par sekām, kādas var būt, pārdodot tās,” pauž Patentu valdes direktors Agris Batalauskis.

Iedzīvotāji aptaujas laikā tika lūgti arī minēt, kuras no viltotajām precēm pēdējā gada laikā visbiežāk iegādātas.  Visos reģionos vairāk nekā puse respondentu nosaukuši apģērbu. Šo atbildi ievērojami biežāk jeb 59% gadījumu izvēlējās sievietes pretstatā 39% vīriešu. Otra populārākā atbilde bija apavi, ko respondenti norādīja 30% gadījumu, savukārt trešā 29% bija somas un aksesuāri. Analizējot datus pa reģioniem, secināms, ka Vidzemē 75% gadījumu iedzīvotāju mēdz iegādāties viltotu apģērbu, savukārt 50% gadījumu atzina, ka pērk arī viltotas rotaļlietas, apavus, smaržas un sadzīves ķīmiju. Latgalē respondenti 56% gadījumu norādīja, ka iegādājas apģērbu, bet 38% – somas un aksesuārus. Kurzemē 40% gadījumu iedzīvotāji mēdz iegādāties apģērbu, apavus un smaržas, savukārt Zemgalē šis īpatsvars sasniedz 56% , 44% – apavus, kā arī somas un aksesuārus.  Rīgā un Pierīgā arī populārākās preces bija apģērbs, šāda atbilde atzīmēta attiecīgi  42% un 57% gadījumu.

“Pēdējo gadu laikā nemainīgi populāri ir iegādāties viltotu apģērbu, rotaļlietas, apavus, kosmētiku un smaržas, tomēr ir jāatceras, ka šo produktu izgatavošana nereti notiek antisanitāros apstākļos, kā arī izejvielas mēdz būt bīstamas cilvēka veselībai un arī apkārtējai videi. Iegādājoties kvalitatīvas un atbildīgi ražotas preces mēs, iespējams, samaksāsim vairāk par tām, tomēr ilgtermiņā mēs pasargāsim mūsu veselību un dabu,” skaidro Agris Batalauskis.

Iedzīvotāju aptauju pēc Patentu valdes pasūtījuma veica tirgus izpētes kompānija “Norstat” 2023. gada jūnijā, aptaujājot vairāk nekā 1000 cilvēkus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Izvēlne